Målet vi satt i januar ønsker vi å fortsette å jobbe videre med i februar, men nå bytter vi ut bøker og spill med kroppen vår. Vi ser også at barna trenger tid til å komme inn i gode leksituasjoner, og skape nye vennskap. Målet blir derfor:
Skape gode felles rammer for lek, samspill, fellesskap og vennskap, gjennom arbeid med tema kroppen.
Vi jobber hele tid med å tilrettelegge for gode lekemiljøer inne på avdelingene, og har jobbet mye med å få til ett godt lekemiljø på Tåråfjell og Bjørnehula. Dette syns vi har blitt bra, så nå vil vi jobbe med Himingen. I år har vi en gruppe som variere mye i alder, og dette krever en del av lekemiljøet inne på avdelingene. Barn er opptatt av fysisk lek, parallell lek, rollelek, konstruksjons lek og bordaktiviteter. De kommuniserer gjennom kroppsspråk, verbalt og de videreutvikler vennskap. Barn tilbringer store deler av sin våken tilstand i en eller annen form for lek. Den er livsviktig for at barn skal kunne utvikle seg og lære. Leken er ufarlig, får man ikke til noe i dag, kan man prøve igjen i morgen. Den blir en trygg base der ingenting er rett eller galt. Det er de ansattes ansvar å være der barna er og støtte de mens de forsker på lekes verden alene og sammen med andre.
Når små barn møtes - 5 åringen.
Femåringen er roligere enn fireåringen og har mer kontroll over følelsene sine. Barnet har nå lettere for å følge regler og har utviklet vennskap med andre barn. Det har et ønske om å bli likt. I denne alderen har jenter lett for å delta i sosiale leker, mens guttene er mer fysiske i leken. På språkfronten kan femåringene ha lange samtaler med jevnaldrende eller voksne. Barna begynner kanskje å lære bokstaver, kan telle fem eller flere gjenstander og begynner å få forståelse for begrepet tid. Femåringenes motorikk er godt utviklet, og de fleste kan hoppe og stupe kråke. De kan tegne en mer detaljert tegning av et menneske, kopiere former og skrive noen bokstaver. De er flinke til å kle på seg selv og gå på toalettet alene, men en del femåringer kan fremdeles ha uhell om natten. Femåringer elsker å “leke mor og far” og liker å bygge lekehus eller borger.
Fokusområder i februar:
Kroppen og Stine Sofie Barnehagepakke: I februar vil vi jobbe med tema kroppen på begge avdelinger. Barna vil da lære om ulike deler ved kroppen, som det vi kan se utenpå til indre organer. Barna vil også få kjennskap til Stine Sofies Barnehagepakke som handler om forebygging av vold og overgrep. Vi tilpasser begge disse temaene til barnas alderstrinn og utvikling.
Samenes Nasjonaldag: det er 6.februar og i den forbindelse vil vi i uke 6 ha en temauke om samene.
Forskerdag: Vi skal ha forskerdag fredag 14.2
Karneval: Mot slutten av måneden begynner vi å lage karnevalskatter i forberedelse til karneval 28.2. De som ønsker kan komme i barnehagen med kostymer denne dagen. Vi har også noe kostyme i barnehagen til de som ikke har hjemme.
Viktig informasjon
- Uke 8 er skolens vinterferie, gi beskjed om noen tar noe fri den uka!
- Karneval fredag 28.02. kl. 09.00-13.00.
- Planleggingsdag 28.03.24. Barnehagen er stengt!
- Samenes nasjonaldag tirsdag 6/2, og vi markere dette hele uke 6.
- Forskerdag torsdag 15/2
- Husk på fortsatt gode og varme klær, og ull innerst. Alle barna bør ha polvotter. Tykke ullsokker og hals er også viktig å ha.
- Det vil bli satt opp tid til foreldresamtaler i løpet av februar for Bjørnehula og mars for Tåråfjell. Overgangssamtalene med skolen er 12 mars, derfor må vi være litt tidlig ute med Bjørnehula i år. Det er Linda, Arash og Siv som holder disse. Tidspunkter blir lagt ut på Kidplan slik som i høst. Foreldresamtale er valgfritt, men vi anbefaler alle å ha minst en i løpet av barnehage året.
- Det blir ett foreldremøte for hele barnehagen i mars/april, mer info kommer.
Hilsen Liv Kari, Siv, Linn, Arash, Lisbeth, Hagar og Linda