Barna er størst i barnehagen, dem skal få være med på mange spennende og lærerrike aktiviteter. I tillegg skal dem utvikle seg enda mer til å bli ett mer selvstendig, ansvarsfulle lite menneske. Dem skal lære mye mer om seg selv, andre dem omgås med og samfunnet dem lever i.
Dette året skal vi fylle ryggsekken til barna deres enda mer, slik at dem er godt rusta for den "store" verden dem skal ut i om ett år.
Barna skal få mulighet til å glede seg til skolestart og samtidig få en god avslutning på barnehageloven. Overgangen fra barnehage til skole skal oppleves trygg og positiv. 
Skal vi være venner!
Skal vi være venner? Skal vi leke sammen, du og jeg? Det å gå aleine, det er så kjedelig, syns jeg. Vi kan være venner. Vi kan leke sammen , du og jeg. Kom å rekk meg hånden, så går vi sammen på vår vei. Å være venner, å holde hender. Er sånn at du kjenner det gjør godt.
Tekst og melodi: Bjarte Leithaug
Årets Bjørnehulegruppe har 14 barn :
Bård André, Emilie, Emma, Even, Imre, Ingvild, Live , Odin, Senay, Sofie, Sondre, Tarjei, Thor, Victoria
Vi er 3 voksen som skal være på avdelingen.
Janne 100 % Pedagogisk leder ( Ny pedagog - overflytta fra Villamoen barnehage)
Linn 100% Fagarbeider
Lisbeth 100% Assistent
Årstema:
" Hele meg"
...........om kropp å grenser i barnehagen.
I år ønsker vi å bruke en del av tiden vår på ett pedagogisk opplegg som heter " Hele meg".
Gjennom opplegget vil barna få kjenneskap til egen kropp og grenser. Temaer i boka er: Celler, skjelett, muskler, hjerte, lunger og blodomløp, hjerne og nervesystem, fordøyelsen, sansene våre, følelser og identitet. I tillegg vil vi være innom temaer om barns seksualitet, grensesetting, vonde og gode hemmeligheter og vonde og gode berøringer.
Dette er områder som vi VET er viktig å snakke med barn om. Det er viktig at vi voksne klarer å etablere en kultur for det å snakke om kropp og seksualitet.
Barn er nysgjerrige av natur, så når barn undrer seg over hvordan vi ser ut inni kroppen og utenpå kan vi voksne undre oss sammen med dem og fylle på med kunnskap.
Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing.
Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen. Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.
Rammeplanen 2017 s 11
UKA VÅR:
-
MANDAG: Lekegrupper/Språkgrupper
Barnegruppa blir delt i mindre grupper med ulike aktiviteter. En lekegruppe skaper oversikt, struktur og trygghet for barna.
-
TIRSDAG: Temadag «Hele meg»
Barnegruppa blir delt i 2, hver gruppe jobber med årstemaet «Hele Meg»
-
ONSDAG: Nistedag/Liv og Røre
Barna har med seg sekk og niste. Så lenge det lar seg gjøre så planlegger vi en tur ut av barnehagen. Onsdager er også dagen for å fokusere på "Liv og røre". Er vi ikke på tur, så planlegger vi og gjennomfører motoriske aktiviteter.
-
TORSDAG: Førskoleaktiviteter/ Bjørnehuletreff
Vi bruker Torsdager til å gjøre skoleforberedende aktiviteter. Dette kan være ulike oppgaver som går på tall/bokstaver o.l Hvert barn kommer til å få sitt eget førskolehefte som vi kommer til å bruke noen av torsdagene.
Fellessamlinger med Bjørnehula fra Villamoen og prosjekt "Verdensarv" kommer også til å bli gjennomført noen Torsdager.
Hvorfor Fellessamlinger?
Vi har gode erfaringer med, og fått positive tilbakemeldinger fra både foreldre og lærer på skolen at å «jobbe» på denne måten kommer barna veldig til gode ved skolestart. Det blir ett samarbeid på tvers av våre 2 barnehager som gjør at barna vil treffe barn fra Villamoen som dem kanskje vil møte ved skolestart, dermed skaper vi ett tryggere og «større» nettverk rundt hvert enkelt barn.
-
FREDAG: Lekegrupper
Barnegruppa blir delt i mindre grupper med ulike aktiviteter. En lekegruppe skaper oversikt, struktur og trygghet for barna.
SPRÅK:
I år er SPRÅK et felles tema som hele barnehagen skal jobbe med. Vi har ett samarbied med USN, som vil veilede oss gjennom ulike kompetansepakker i Språk.
Språk er ett område som kommer til å følge oss hver dag i alle aktiviteter.
Begrepslæring, sette ord på følelser og tanker er veldig viktig å få kjennskap til nå. Dette er ett område som kan være vanskelig for noen derfor har vi også fokus på dette. Vi har ulike metodiske opplegg vi bruker som verktøy til språkutvikling hos barn. Vi er også veldig bevisst i samtaler med barn, bruker samtale som en metode både i samlinger, under måltid og i garderobesituasjon……..Om du vil…..HELE dagen samtaler vi og bruker språket vårt.
«Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening.»
Rammeplanen-17 s 23
INFO:
-
Fruktmåltidet: Kl 14 har vi frukt og knekkebrød. I forbindelse med prosjektet Liv&Røre som vi er med på er det kommet anbefalinger fra Helsestasjonen på hvor mye mat barna behøver ved ett slikt mellom-måltid, da dem skal spise ett fullverdig måltid (middag) når dem kommer hjem fra barnehagen. Så nå fra august av får barna:
-
1 håndfull frukt
-
1 knekkebrød
-
Husk å bruke KidPlan jevnlig. Beskjeder, Ukeplaner og Bilder blir lagt ut her. Si fra hvis du har problemer med å logge på.
-
Sjekk skap – at barnet har nok skift.
-
Samlingen hos oss starter 9.15. Barna MÅ være levert innen den tid hvis dem skal være med. Forstyrrende for den som har samling hvis det dukker opp flere underveis! Håper for forståelse på dette.
-
Husk sitteunderlag i sekken på onsdag.
-
Iløpet av høsten tilbyr vi foreldresamtaler til dem som ønsker det. Fint å kunne snakke sammen om hvordan overgangen til Bjørnehula har vært. Men spør oss gjerne hvis det er noe dere lurer på før disse samtalene også.
Hilsen
Lisbeth, Linn og Janne