Oktoberbrev fra Tåråfjell

September har vært fylt med mange inntrykk for barna våre. Vi har gjennomført friluftslivets uke og to brannvernuker i løpet av september, samtidig som barna jobber med å finne sin nye plass i gruppene. Denne tilpassingen i ny gruppe er krevende, og den tar tid. Barna forsker på hverandre og oss for å bli kjent med hverandres grenser og hvilken kjemi vi har sammen. Det er spennende å se nye vennskap oppstå både innenfor egen aldersgruppe og på tvers. I oktober vokser gjengen vår, og vi får gleden av å bli kjent med Even og hans familie. Velkommen til oss:)

OKTOBER

Vi har i september fått jobbet godt med målet vi satte oss. Barna på avdelingen har funnet seg bedre til rette i sin nye hverdag, og vennskap dannes. Gode relasjoner og tilknytting til ansatte, samt andre barn er avgjørende for at barna skal finne trygghet i nye omgivelser. Alle barn trenger å bli sett, og viktigheten av trygge voksne er avgjørdende. Når vi setter fokus på barnet, og klarer å møte hvert barn med anerkjennelse, omsorg og forståelse bygger vi opp tillit hos barnet. Relasjonen skaper den nødvendige trygghet som er viktig for at barna skal trives, lære og utvikle seg. Siden vi får ett nytt barn denne måneden og at vi ser behov for å fortsatt jobbe med relasjoner og tygghet så holder vi på målet fra september med liten justering. Vi knytter inn månedens hovedfokusområdet som er psykisk helse. Vårt arbeidsmål denne måneden blir derfor:

Se hele barnet gjennom gode og nære relasjoner, lek, vennskap og psykisk helse.

Arbeidsmålet er knyttet til rammeplanens føringer, og spesielt i dette arbeidet er dette sitatet:

«Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet»

R-17 s. 

 

Når små barn møtes, 4 åringen

I denne alderen blir barnet mer selvstendig og opptatt av sammenhenger og årsaker til hvorfor ting er som de er. Samtidig kan det selv fortelle historier og blir godt forstått når de snakker til fremmede. Det kan spise selv, kle på seg, gå på toalettet alene og sover kanskje i stor seng. I denne perioden passerer barnet mange kognitive, verbale og sosiale milepæler. Fireåringen er et fantasirikt, energisk og spørrende barn, men de kan fremdeles få et anfall av raseri eller stahet. Kognitivt begynner barnet å forstå forskjellen mellom fantasi og virkelighet. Sosialt leker barnet lettere sammen med andre barn og er flinkere til å dele og vente på tur. De stiller mange spørsmål om hvorfor og hvordan, og bruker setninger som består av fem eller seks ord eller mer. De kan stort sett bli forstått av fremmede. Det kan synge sanger, fortelle historier og videreformidle ting som har skjedd. Fireåringen leker ofte rollelek sammen, og dette styrker kreativiteten, fantasien og de verbale ferdighetene til barnet.Nå mestrer barnet å hoppe på ett bein, kaste ball over hodet og bygge tårn med opptil ti klosser. Når fireåringene tegner et menneske, klarer halvparten av dem å plassere hender og føtter riktig på kroppen.

 

Fokusområder for oktober

Psykisk helse uke 40-41: Vi markerer i uke 40-41 psykisk helse i barnehagen, og tema er "Årets kampanje inviterer til en felles innsats for å styrke vår psykiske motstandskraft i en urolig tid." Kriser kan komme kjapt, eller bygge seg opp over tidDet eneste vi vet, er at ingen slipper unna. I dag kjenner mange på uro og usikkerhet, i verden rundt oss og i egne liv. Det stiller nye krav til hvordan vi tar vare på vår psykiske helse - som enkeltmennesker og som samfunn.

Morgendagen har alltid vært uforutsigbar. Vi trenger å styrke vår psykiske beredskap.

Psykisk beredskap handler om vår evne til å tåle det vi ikke har kontroll over, å kjenne våre egne grenser og våre egne ressurser. Det handler også om det vi bygger rundt oss av trygghet, fellesskap og strukturer som gjør det lettere å stå i motgang. For oss på Tåråfjell vil dette tema innebære jobbing med følelsene våre, trygghet og felleskap. 

Kulturuke: I uke 43 markere vi kultur uke, og årets tema er FN’s Barnekonvensjon. Vi tar utgangspunkt i Barnekonvensjonen, siden Rammeplan for barnehager er bygget på denne. Vi ønsker å reflektere sammen med ungene rundt dette med at barn har rettigheter, og hva det vil si. Vi kommer også til å se på FN`s arbeid ut i fattige land, og hvordan de lever i forhold til oss i Norge.

«Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.» R-17 s.

Naturoppdraget: Vi går nå over til å jobbe med stein. Kåre Kråke lurer på om vi kan finne ulike steiner i barnehagen. Vi må bruke både øynene og hendene. Hvordan kjennes steinen ut? Er den tung eller lett? Ru eller glatt? Hvilket mønster har steinen? Er det prikker eller striper i steinen? dette tar vi med oss i utetiden, og turdag. 

Viktig informasjon

  • Vi går nå inn i kaldere måneder. Vi ber alle se over klærne til barna. Det er nå lurt å ha både tynn parkdress og mellomlag. Lue, votter, hals, ullsokker og Fleece/ulltøy må være på plass.
  • Vi anbefaller høye støvler til bruk i barnehagen. Vi ser at noen har lave støvler og barna blir fort våte da regnbuksa fort sklir over støvlene.
  • Psykisk helse uke 40-41 og Kultur uke 43
  • Foreldresamtaler. I løpet av oktober settes tider for foreldresamtaler. Linda og Siv skal ha samtalene. Vi bruker kidplan for påmelding til samtale.  Hvis dere ikke finner et klokkeslett som passer, ta kontakt med oss, så finner vi et nytt tidspunkt. Det er valgfritt å ha samtale for barn på Tåråfjell, men vi anbefaler at alle har en samtale i løpet av året. Neste ordinære samtale er i mars.
  • Foreldremøte kl 17.30-19.30

 

Hilsen Siv, Sima, Liv Kari og Linda