Psykisk Helse:
Uke 40 og 41 hadde vi litt ekstra fokus på den Psykiske Helsen vår.
Ett tema som er like aktuelt for barn som voksen.
i 5-6 års alderen kan barna ha store svingninger både på humør og følelser. Eksperter sier at dette er den første "tenåringsperioden". Da blir det ekstra viktig for oss å snakke sammen om de ulike følelsene vi har og hvordan vi kan reagere i ulike situasjoner, vi kan også reagere ulikt. Vi er alle ulike individer og reagerer ulikt i forskjellige situasjoner og det er LOV.
Hovedfokuset er at det er VIKTIG og det er LOV å vise følelser.
I samlinger brukte vi bilder, følelsesdukker og vi blei bedre kjent med gutten Felix som hadde forskjellige følelser inni seg som kom tydelig frem i ulike situasjoner, som barna kunne kjenne seg igjen i :)
"Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing."
"Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser"
Rammeplanen-17 s 11

Kulturuke:
I forbindelse med markering av FN dagen den 24.10 setter vi alltid av noen dager der vi b.l.a gjør oss kjent med Barnekonvensjonen, ulike kulturer m.m...
I år har vi snakka om noen av rettigheten barn har. Vi har også kikka på bilder fra andre land. Hvordan dem bor, noen måtte gå langt etter vann, noen barn fikk ikke gå i barnehage eller skole, andre barn hadde kanskje ikke ett hus å bo i....
Vi har også snakka om hvordan vi har det her i vårt land, at vi er ganske heldige som kan kjenne på en trygghet, får mat hver dag og kan være i barnehagen. Vi får også komme til legen eller sykehus hvis vi blir syke :) Barna hadde mange tanker rundt dette.
Verdensarv:
Vi har starta opp med prosjekt Verdensarv. Barna skal gjennom dette prosjektet lære om verdensarvbyen Notodden. I den første samlingen snakka vi om bonden, rallere, kunstgjødsel. Vi har hørt om Kristian Birkeland, eventyret om Mor Mandel og historien om Tor med Hammeren.
Vi gleder oss til å fortsette denne spennnede reisen inn i kulturarven.
"Barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap. Barnehagen skal by på varierte impulser, opplevelser og erfaringer og omfatte lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver."
R-17 s 9
"Hele Meg"
Vi holder på med kroppen vår. Vi har nå fått kjennskap til Huden og Celler og Skjelett og muskler.
Vi bruker boka "Hele meg" som ett pedagogisk verktøy, der følger vi Iben og Kim gjennom ulike historier. Barna får også kjennskap til temaene gjennom den "Magiske Kroppen" som dere finner på NRK Super.
Barna er veldig fokusert når vi ser på disse filmsnuttene, syns dette med kropp er veldig spennnede. Vi ser og hører det er mange av barna som forsker veldig på kropp om dagen, så ett aktuelt tema for gruppa å lære mer om ;)
Vi har kikka på huden vår i mikroskop, lært at kroppen vår er bygd opp av ulike celler. Cellene er som legoklosser. Vi har over 650 ulike muskler i kroppen, den største muskelen er rumpa, som var absolutt veldig gøy :)
Vi har brukt noe formingsmateriell og kroppen vår for å bearbeide de ulike temaene også.
Spør oss gjerne hvis dere lure på noe.

Grønkjær:
Nytt Bjørnehuletreff har vi også hatt. Vi møtte Bjørnehula på Villamoen på Grønkjær. Der hadde vi planlagt å bli kjent med område og hverandre.
Vi presenterte en naturbingo, der vi satte sammen grupper på tvers av husene. Dette fungerte veldig fint. Vi ser at barna finner har begynt å skape gode relasjoner på tvers. som er ett supert utgangspunkt til skolestart :)

Litt fagstoff.....
Hvordan styrke barns selvfølelse
For å legge til rette for at barnet utvikler gode følelser knyttet til den han er, er det viktig at dere kan glede dere over å bare være sammen, uten et bestemt «mål». Når du viser at du setter pris på å være sammen med barnet, også når det ikke er noe spesielt dere skal få til, vil barnet føle seg viktig og verdifull.
Det vi ønsker er at barnet skal slippe å føle forventninger til hvordan det skal prestere eller være, og at du kan sette pris på å være sammen med det uavhengig av humør eller hva som gjøres.
Setter pris på deg «fordi du er du»
Det å ha områder der man bare kan være, uten å bli evaluert og vurdert for det man gjør, er viktig for alle mennesker uansett alder. Slike «friområder» gjør at vi føler oss sett og anerkjent, helt uavhengig av hva vi presterer.
Det er akkurat sånn det føles når du er sammen med en god venn som virkelig setter pris på deg, bare fordi du er du, uansett hvilket humør du er i.
Hvordan viser du at du liker å være sammen med barnet?
I tillegg til å tilbringe tid med barna, kan vi gjerne også uttrykke det med blikket, med berøring eller en klem, eller med ord når det føles naturlig:
- «Det er så gøy å være sammen med deg!»
- «Du er en super jente/gutt!»
- «Så fint vi har det nå!»
- «Det er så koselig å være sammen med deg, vennen min!»
- «Godjenta mi» eller «godgutten min!»
Vær positiv også når barnet ikke mestrer
Barn har også godt av å oppleve ros og positive tilbakemeldinger, entusiasme og glede fra de voksne, når det er noe de klarer. Men de positive tilbakemeldingene må ikke bare komme når barnet lykkes med noe.
Det kan være vel så viktig å vise omsorg og forståelse for at barnet kan gi seg når hun har strevd lenge med noe, og humøret nærmer seg bristepunktet: «Nå har du holdt på lenge, det er flott. Nå er det fint at du gir deg. Det er helt ok at du ikke får til alt hele tiden, det er det ingen som kan.»
Hvordan støtter du
- det lille barnet som skal slutte med bleie, men ikke helt får det til?
- skolebarnet som ennå sliter med å si ”r”?
- tenåringen som absolutt vil ha 6 i alle fag, men ikke lykkes?
Barn trenger å få høre bra ting om seg selv, uavhengig av hva de presterer. Det er godt for barn når vi som er voksne viser at vi er interesserte i det de er opptatt av:
- «Kan du fortelle meg om dette?»
- «Hva er det du har laget her?»
Eller ta oppfatningene og meningene deres på alvor:
- «Hva tenker du om dette?»
Når vi lytter til det barnet tenker og mener, og legger merke til det han får til eller prøver å få til, bygger vi opp følelsen av å være betydningsfull.
( Bufdir.no )
Fremover....
Ukene fremover fortsetter vi med våre hverdagsaktiviteter og temajobbing, men mot slutten av November kommer vi til å starte med juleforeberedelser. Dette fordi vi ønsker å slippe stress de siste ukene før vi skal ha juleferie :)
Bading....
Nå i November så kommer vi til å ha 2 runder i bassenget, så blir det nye turer etter nyttår. Barna kosa seg veldig den første gangen vi var der. Alle barn fikk ca 30 min i bassenget. Noen hadde svømt, noen hadde prøvd å svømme uten armringer m.m.... Vi ser at det å ha vanntrening på å få vann i ansiktet kan være nok for enkelte barn. Så det at vi får til 2 runder til raskt etter hverandre håper vi kan bidra til at tryggheten for vann blir bedre.
Rim og Regler...
Regle for November
"Hvem banker, sa Per Anker":
-
Hvem banker, sa Per Anker.
-
Det er min kone, sa Per Lone.
-
Hva vil hun? sa Per Lund.
-
Kjøpe løk, sa Per Høk.
-
Hvor mange? sa Per Lange.
-
En, to, tre, fire, sa Per Lire.
-
Ikke fler? sa Per Ler.
-
Det er nok, sa Per Kokk.
I slutten av perioden kommer vi til å finne frem julesanger også :)
INFO....
Kaldere vær, betyr varmere klær. Sjekk at barnet alltid har det som trengs i hylla si:
- Lue
- Hals/Buff
- Votter ( Som også tåler litt vann)
- Utetøy ( Dress, Regntøy, Vinterdress, når det blir aktuelt)
- Ull/Fleecetøy
- Cherrox, Goretex sko og Vintersko når det blir behov
Sjekk alltid skap at det også er ekstratøy der. Kommer det våte klær hjem, så fyll opp med nytt.
3. desember.... Førejulsfest. Nærmere info kommer på Kidplan.
NB: HUSK Å OPPDATER APP FOR KIDPLAN. NY VERSJON ER KOMMET!
Spør hvis noe er uklart eller dere lurer på noe :)
Novemberhilsen
Linn og Janne